måndag 16 september 2019

Vad jag gjorde i november och december 2018

Nu är det 99 dagar kvar till julafton. Vi är alltså nere på tvåsiffrigt och inte för att jag hade planerat att ägna mig åt någon nedräkning, men jag tycker att det känns som en alldeles utmärkt dag för att starta denna julbloggssäsong här!

Jag har varit härifrån en tid, närmare bestämt tre år. Det kräver väl ingen vidare förklaring än att jag inte har haft någon lust att skriva. Men i år känns det som att lusten är här igen.

I september brukar jag spendera mina myskvällar med en kopp te och iPaden där jag läser igenom alla mysiga julbloggsinlägg. Julbloggar.nu är en välbesökt sida från min IP-adress kan man säga!

Så, jag tänkte starta upp den här julbloggssäsongen med en liten återblick från förra året.
Temat är "vad jag gjorde i november och december 2018"

NOVEMBER

I november flyttade vi, så egentligen har jag inte så många mysiga bilder från den månaden. Vi levde i ett flyttkaos som inte blev bättre av att vi flyttade till en mindre lägenhet än den vi hade innan.

Här är en bild som rätt tydligt visar hur vi hade det. Men hunden var rätt nöjd över sin nya utkiksplats. 


Lite mys hann vi dock med innan flyttlasset gick. Vi köpte årets första lussekatter en regning novemberdag och njöt något otroligt. Jag skulle nog vilja påstå att lussekatter är en av de bästa ätbara grejerna på julen. På delad förstaplats med ungefär trettio andra grejer, i för sig.. 


En iskall morgon tog jag en bild på min nya väg till skolan. Kan inte fatta att jag har det här att se fram emot på mornarna?! Jag minns den här dagen tydligt. Det var dagen innan min sambo skulle åka till Las Vegas på jobbresa och lämna mig och Frasse ensamma i flyttkaoset. Jag kommer ihåg att hon hade skrivit en inköpslista på grejer att handla inför resan, och att jag tog en sväng förbi drottninggatan på vägen hem från universitetet, bara för att upptäcka att det visst var black friday... 
Det blev en väldigt långsam och svettig upplevelse! Men på vägen hem stannade jag på ett bageri och köpte med mig saffransbullar hem, och det blev nog förra årets mysigaste stund när vi fikade på kvällen. 

DECEMBER

I december hade vi iallafall fått lite ordning bland flyttkartongerna. Både min syster och min bästa vän kom på besök och hjälpte mig att organisera medan min sambo var bortrest. 


Årets första snö kom till Stockholm först i december. Iallafall den första som la sig på marken, det första snöfallet minns jag inte riktigt. Jag passade såklart på att fotografera och samtidigt fick Frasse prova sin juloutfit. Jag minns att jag hade såna starka julkänslor den här dagen. Ni vet sådär så det pirrar lite i hela kroppen?





Den andra advent bjöd jag hit min familj på adventsfika. Det är en tradition som egentligen startade hemma hos min syster, men när hon lite försiktigt erkände förra hösten att hon intre riktigt orkade fortsätta med den traditionen, bestämde vi att jag skulle ta över den. Enligt tradition åt vi risgrynsgröt och skinkmacka och efter det bjöd vi på ostbricka med pepparkakor och julgodis. Jag hade gjort polkagrisfudge, kardemummakola och wienernogat, men det kan jag inte hitta några bilder på.
Adventsfikat blev en succé, och det är redan bestämt att de kommer hit i år igen. Det ska bli så roligt att planera inför detta!



En vecka innan julafton var min mamma här för att vara hundvakt när jag hade jättelånga dagar i skolan. Precis när hon satte sig på tåget kom också 2018 års stora snöoväder till Stockholm. Tåget blev försenat men bara en timme, och på vägen hem från tunnelbanan pulsade vi genom två decimeter snö. Det blev den perfekta julstämningen när mamma var här, vi åkte ner till stan när jag fick några timmar över och handlade julklappar, sedan slog vi in dem på kvällen och dagen efter tog vi en långpromenad i snön, fikade saffransbullar och tog sedan bilen till Eskilstuna för att starta jullovet. Det var en sån mysig bilresa. Snön yrde, vi hade köpt med oss varsin kopp varm choklad och radion spelade julmusik. 




Julafton spenderades dock inte hos min familj i Eskilstuna utan hos min sambos föräldrar i Arvika. Vi åkte dit några dagar innan jul för att hjälpa till med förberedelser och hinna umgås lite med min sambos syster. Vi fick hundvakt och passade på att åka med Majas syster + pojkvän in till Karlstad för att handla de sista julklapparna. Kvällen innan julafton klädde jag och Maja granen, julmusik spelades i hela huset och efter julgransklädnad hjälpte vi till i köket. I Majas familj har det på senare år blivit tradition att köpa hem pizza dan före dopparedan. Ett välkommet inslag i allt julstök, speciellt eftersom Arvika har väldigt god kebabpizza (vilket jag i vanliga fall inte äter). 
På julafton passade jag på att ta lite fina juliga bilder på Frasse och Majas föräldrars hund Combo.
Det blev en helt fantastisk jul 2018 med över 10 minusgrader, klart väder och fantastiskt mysig stämning. En mer detaljerad redogörelse av julafton kommer jag såklart att bjuda på i framtida inlägg! 

Jag hoppas att detta års höst- och vintermånader kommer bjuda på ännu mer mys, jag har en del planer på vad som kommer ske och jag hoppas att jag denna julbloggssäsong kommer kunna bjuda på många personliga inlägg. 

2 kommentarer:

  1. Vilket supermysigt inlägg!!! När du beskriver allting så fint så får jag sådana julkänslor <3 Och din hund är ju alldeles bedårande; vad är det för ras? Corgi?? Du har definitivt en julblogg i min egen smak så jag hoppas att du fortsätter skriva under hösten/julen, och jag ser redan fram emot redogörelsen från julaftonen 2018! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Vilken fin kommentar!! Hunden heter Frasse och han är en västgötaspets, men det är faktiskt många som tror att han är en corgi. De har ju lite liknande kroppsform med korta ben och lång bastant kropp :) Jag ska absolut se till att skriva under hösten och julen, blir ju lite extra sporrad när någon också vill läsa! Jag tycker mycket om din blogg också så den ska jag verkligen se till att följa under säsongen <3

      Radera