tisdag 24 september 2019

Så var julafton 2018

Nu har tiden äntligen kommit då jag ska beskriva julafton 2018. Det var en jättefin jul, iskall och snöig och väldigt klassiskt. Tyvärr tog jag inte mycket bilder, men håll tillgodo med några mobilbilder som iallafall får illustrera stämningen.

Förra året firade vi julen hos min sambos föräldrar i värmland. Som sagt hade vi väldig tur med vädret. Vi kom dit några dagar innan jul, mitt i julstöket och därför hann vi med att hjälpa till lite. Jag och min sambo kokade julgodis och gjorde salladen till julbordet. Dessutom putsade jag och min sambos syster allt guld, silver och koppar. Det kändes oerhört gammeldags och traditionellt, lite madicken-juligt nästan?

Dan före dopparedan har de som tradition att köpa pizza, så det gjorde vi i år igen och jag måste erkänna att även om jag inte är en pizzaälskare i vardagen så var den där pizzan ett väldigt skönt avbrott från julgodis och pepparkakor.


Efter pizzan klädde jag och Maja julgranen i finrummet. Det var en tät och fin gran och det var väldigt stämningsfullt när vi stod där och klädde granen med julmusik (och ljudet av dammsugaren i trappen) i bakgrunden och en chokladask att dela på.


Vi började julaftonsmorgon med en kall promenad i snön med hundarna. Det blev ganska kort, för termometern visade på -11 och vi var alla rätt sugna på att komma in och få äta frukost.
Det blev den klassiska julaftonsfrukosten med risgrynsgröt och skinkmacka, dessutom är det tradition att alla runt bordet får varsitt stort pepparkakshjärta att äta. Väldigt mysigt!


På förmiddagen slog vi in de sista julklapparna som vi handlat i sista minuten och sedan tog jag några bilder på Frasse framför julgranen för att dokumentera både granen och Frasses fina rosett.


Efter det dukade vi bordet, gästerna kom och det blev dags att äta julbord. I Majas familj äter de julbordet vid 13, medan vi i min familj äter det runt kl. 16. Men jag kan verkligen se charmen med att äta när det fortfarande är ljust ute, speciellt när det är snö utanför fönstret. Julmaten var fantastiskt god och på julbordet stod det klassiska - janssons frestelse, köttbullar, prinskorv, varm- och kallrökt lax, sill, julskinka, ugnsomellett med kantareller, stuvad grönkål, rödkål och säkert en del annat som jag inte minns eftersom jag inte brukar äta av det.


Efter maten fick de som ville se på kalle anka, men vi gick istället ut med hundarna i kylan och efter det satte vi oss och pratade i finrummet med utsikt mot den vackra julgranen. Efter någon timme blev det dags för efterrätt och traditionellt som det är hos Maja på jul bjöds vi på sju sorters julkakor plus lussekatter. Väldigt gott men också oerhört mättande!


Efter fikat rörde vi oss återigen mot finrummet för att dela ut julklappar och äta julgodis (ja, vi var oerhört mätta vid det laget!). Trots ett ganska begränsat antal juklappar (även om det var något fler totalt än vad som syns på bilden) tog det flera timmar att dela ut dem, eftersom vi pratade så mycket under tiden.

När klockan sedan började närma sig tolvslaget var vi så trötta att vi gick och la oss och somnade på en gång, efter en jättefin julafton.

I år firar vi julafton hemma hos mina föräldrar och det ser jag mycket fram emot. Det är fint att fira jul hos Majas föräldrar och för varje gång jag gör det känns det mer och mer som en riktig jul. Första gången tyckte jag det var riktigt jobbigt att inte fira julen hemma med min familj, men nu njuter jag lika mycket av båda.

6 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter att ni var med och julstökade innan...så länge man slipper städjobben, haha! Men ingen Kalle?! Jag och syrran brukar gå en promenad med hundarna precis efter Kalle - skulle aldrig missa Kalle fast jag ibland somnar i soffan - och det är mysigt att komma ut en stund (speciellt om det är snö) och få lite frisk luft och röra på sig:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var väldigt mysigt! Jag tycker egentligen också att Kalle är viktigt på jul. Men i min sambos familj är det inte lika viktigt och jag tänkte att vad tusan, det gör väl ingenting om jag missar ett år. Fast nog kändes det lite sorgligt ändå att inte ha sett Kalle på julafton.

      Radera
  2. Men oj vilka fina miljöer, kändes verkligen som en traditionell jul! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min sambos föräldrar bor i en gammal skola. Ett jättestort hus som de har renoverat så att det ska se så tidsenligt ut som möjligt. Väldigt stämningsfullt att fira jul där! :)

      Radera
  3. Härliga julstämning i fotona och det låter som en jättefin och mysig julalfton <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst! Det var en jättemysig julafton verkligen!

      Radera