söndag 22 september 2019

Risgrynsgröt till frukost och årets teadventskalender från Nabo

Eftersom vi har haft sjukstuga här hela veckan kände jag när jag vaknade i morse att jag verkligen behövde en riktig mysfrukost. Och eftersom det bara är en vecka kvar av september tänkte jag att det vore okej att äta årets första risgrynsgröt.
Jag är vanligtvis ganska restriktiv med att börja med julens smaker för tidigt på hösten, men risgrynsgröt med kanel och socker är verkligen den perfekta mysfrukosten en mulen och kylig höstdag. Speciellt bra när man behöver något lent och värmande för sin ömmande hals.


Så när jag satt med tända ljus och åt min gröt fick jag en sån stark längtan efter decembermornar. Tänk när det är sådär kyligt ute och gärna lite pudervitt på marken. Med tända ljus och lugn musik på låg volym, en kopp te och en tallrik gröt och kanske en filt över benen. Så. Mysigt.

För några dagar sedan släpptes pressbilderna på teadventskalendern från Nabo, och jag har sett att många redan har bloggat om den.

Jag har gillat alla föregående års designer och tycker definitivt att denna är väldigt fin. Otroligt julig med den perfekt röda nyansen. Kanske tillräckligt fin för att äntligen beställa en?
Under alla år har jag velat fram och tillbaka men varje höst kommit fram till att nä, inte detta år. Mest handlar det om att när jag tänker på teadventskalendern ser jag framför mig hur jag ska sitta på morgonen vid frukostbordet, i lugn och ro, och dricka min rykande kopp te. Men dealbreaken har alltid varit att jag liksom sällan har tid att dricka te på morgonen, och då kanske det inte blir lika speciellt som jag har föreställt mig?

Å andra sidan så dricker jag te varje kväll, så rent logiskt skulle jag ju bara kunna dricka adventsteet då? Därför tror jag att jag till slut har bestämt mig, även om jag inte är helt övertygad, om att i år prova kalendern.

Bild lånad från Nabo
Jag har aldrig varit något fan av adventskalendrar, förutom när jag var barn då jag varje år hade en sån klassisk chokladkalender med färgglad bild på, som så många andra barn. Men sedan jag slutade få sådana av mamma och pappa har jag aldrig haft någon adventskalender. Så klart har jag hittat flera som jag varit sugen på, men precis som med Teadventskalendern brukar jag tveka ända tills det är för sent.

Har du provat Teadventskalendern något år? Skulle du rekommendera den?

1 kommentar:

  1. Jag tycker du ska leva i nuet och unna dig att köpa en tekalender (om du har råd dvs)! Så har du en mysig stund varje kväll i december att se fram emot! Det är så mycket vi INTE kan göra i livet, men det här kan du faktiskt fixa:) Kram!

    SvaraRadera