måndag 14 oktober 2019

Test - Juleskum 2019: Polka

Jag vill börja med att säga att det nu är officiellt okej att börja jula "in public" så att säga. Den här dagen har, rätt oväntat, gått i julens tecken. Därför är det inte så himla konstigt att jag känner en himla härlig jullängtan såhär på kvällen. 

Det började med att min klasskompis skickade en bild på att hon drack julmust till frukost (helt rimligt) - hon har alltså börjat mycket tidigare än vad jag brukar börja med att dricka den magiska juldrycken. Det gjorde mig himla glad. Sedan när vi väl möttes i skolan för att ha seminarium så blev det tal om julbord. Vi diskuterade först hur julborden hade sett ut i skolmatsalen under uppväxten, sedan övergick diskussionen till att handla om vilket som var Stockholms bästa julbord. Det kommer jag inte ihåg svaret på, mest för att jag väldigt sällan brukar gå på julbord på restaurang. 

På vägen hem fick jag dessutom ett meddelande av en av klasskompisarna att det nu såldes lussekatter på hemköp - och OJ vilken längtan jag fick! Lussekatter är nog det jag har svårast att hålla mig ifrån att smaka tidigt på säsongen. Det är nog på riktigt det absolut godaste bakverk jag vet. 

Men, som rubriken antyder skulle det här inlägget inte alls handla om mina vänners smygande jullängtan, utan om att jag har gjort ett smaktest på årets version av juleskum. 

Cloetta som står bakom juleskum började redan 2011 med att lansera en extra "årssmak" av juleskum vid sidan av originalet. Det året var det polka som var smaken och sedan dess har ju smaker som bland andra knäck, pepparkaka, clementin och tomtegröt. 
Till årets smak bestämde sig Cloetta för att svenska folket skulle få välja smak genom att rösta på vilken som varit favoriten genom åren, och resultaten blev då polka.

2011 fick jag aldrig tillfälle att smaka på juleskum med polkasmak. Helt ärligt har jag inte alls varit särskilt intresserad av de alternativa smakerna. Jag tycker ju väldigt mycket om juleskum i originalsmak och tvivlar på att någon annan smak skulle kunna toppa den. 
De enda andra smakerna jag provat var knäck och clementin, och jag vill minnas att ingen av dem föll mig direkt i smaken. 


MEN, nu har jag alltså provat årets polkasmak, så här kommer en recension!

JULESKUM 2019: POLKA får 1/5 i betyg från mig och samma från min sambo som i för sig inte är särskilt förtjust i originalet heller. 


Godiset har inte en så himla tydlig doft av polka utan doftar mest som originalsmaken. Men smaken däremot. Den tycker jag verkligen smakar enbart polka och har ingen sån där god fruktig syrlighet som originalet har och det sakar jag lite. 

Med skumkonsistensen och den mintiga smaken tyckte både jag och min sambo att det blev lite av en tandkrämskänsla i munnen av att äta tomtarna - och vem vill ha det när man äter godis?!
Helt ärligt kan jag verkligen inte förstå varför Polka van omröstningen som favoritsmaken, vi kunde inte äta mer än en tomte var, resten fick vi ge bort och vad det blev av de tomtarna sedan har jag ingen aning om. 



Har du smakat juleskum med polkasmak? Vad tyckte du?

1 kommentar:

  1. Tråkigt att den inte var god! Jag har inte provat än, men nu kanske man ska låta bli. Inget kommer ju slå originalet, även om jag har gillat några av de årliga smakerna. Så mysigt med kompisar som också är pepp på julen! Det blir så tråkigt när man är den enda.

    SvaraRadera