torsdag 19 september 2019

Höstresa till Köpenhamn

I början på oktober (alltså om bara några veckor) ska jag och mamma åka till Köpenhamn över en helg. Det ska bli himla roligt att uppleva Köpenhamn tillsammans med min mamma, där har jag inte varit sedan jag gick i mellanstadiet och då var jag nog inte intresserad av riktigt samma saker som jag är nu.

Planen för helgen är att äta väldigt mycket - både mat och fika, kanske dricka bubbel eller ta en drink någonstans och såklart shoppa. Men framförallt ska vi bara strosa genom staden, kolla på fina gator och hus. 
Eftersom vi ska dit i början på oktober är det lite svårt att veta vilken typ av väder vi kan vänta oss. Kommer det vara kallt och regnigt eller varmt och soligt eller lite av varje? För min del spelar det inte särskilt stor roll, jag promenerar gärna runt i ett regnigt Köpenhamn. Då kan vi smita in på något mysigt café om det blir för blött och kallt. Och om det är varmt och soligt kan vi ju njuta av vårt fika utomhus istället!
#living_europe: Breathtaking Travel Landscapes by Olivier Wong #photography #living_europe #travel #landscape #instagram
Bild lånad från Pinterest
Eftersom jag är en julfanatiker har jag ju ändå en liten föreställning om att det kommer vara julstämning i Köpenhamn när vi är där, men jag förstår ju att det absolut inte kommer vara så. 

Däremot har jag fått uppfattningen att Köpenhamn ska vara en väldigt bra julstad, så kanske får jag se till att åka dit en gång till i december något år?
Copenhagen at Christmastime, Denmark
Även denna är lånad från Pinterest
Har du något tips på ställen att besöka och saker att uppleva i Köpenhamn tar jag tacksamt emot! 

6 kommentarer:

  1. Låter mysigt med en liten resa:) Vi får hoppas att de har kommit igång med lite julskyltning till dig:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, något litet kanske man kan få se. Annars är jag nöjd bara av att få ha en mysig helg i staden!

      Radera
  2. Åh, Köpenhamn är en av mina favoritstäder! Men julstämning i oktober kan nog bli lite kinkigt, det brukar dra igång framåt november... Men har du tur så har Det Gamle Apotek hunnit få upp sina jul-pop-up-butiker på Strøget och Illum Bolighus på Amagertorv (också på Strøget) brukar ha en liten julhörna året om längst inne till höger på gatuplan.. Annars får ni helt enkelt njuta av staden som den är! Det är inte fy skam att promenera omkring i ex vis Nyhavn, ta en varm choklad på nån uteservering (insvept i en filt om det är kyligt) och bara titta på folk och njuta av stämningen! Hoppas ni får en trevlig resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror också det kommer vara rätt fattigt på julstämning. Men det gör ju ingenting, höststämning är ju minst lika mysigt! Tack för dina tips, det låter helt underbart med varm choklad på uteservering, hoppas att vädret tillåter det!

      Radera
  3. Ni måste äta på ”Det lille apotek” Köpenhamns äldsta restaurang, den har nästan lite julstämning året om med sina röda o gröna färger, o därefter går ni bara ett stenkast bort o går upp Runde torn o gör av med det mesta av kalorierna, puh. Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för tipsen! Ska garanterat skriva upp den restaurangen på listan, låter ju jättemysig!. Rundetorn är redan uppskrivet. :)

      Radera