lördag 19 oktober 2019

Världens godaste mjuka pepparkaka

Skön lördag idag, bara promenader och vila. Solen skiner ute och det är ganska varmt, vilket ju såklart är härligt men jag längtar ju så mycket efter kyla så för min del får gärna temperaturen sjunka några grader. 

Mellan promenaderna har jag bakat en mjuk pepparkaka. Jag skrev ju om min farmors fantastiska recept på mjuk pepparkaka här. Och först hade jag tänkt att jag skulle dela hennes originalrecept, men så fick jag lust att experimentera lite och jag tror på riktigt att jag har lyckats få till det absolut bästa receptet på mjuk pepparkaka någonsin!


För mig är mjuk pepparkaka liksom en blandning mellan jul- och höstkaka. Som en försmak på julen och faktiskt det enda lite mer juliga som jag i vanliga fall brukar börja baka redan under hösten. Andra juliga bakverk brukar få vänta åtminstone till november. 

Den här kakan är både luftig och saftig (himla konstigt ord att använda i en kaka?) och har en perfekt pepparkakssmak, fantastisk balans mellan kryddigt, sött, lite salt och så lingonen som bryter av det söta. 
Jag tror att tricket att få den så luftig men samtidigt inte alls torr är att jag istället för filmjölk har i en blandning av creme fraiche och mjölk. Och så saltet då, som jag ofta tycker saknas i mer traditionella recept på mjuk pepparkaka. 


Mjuk pepparkaka

1 dl creme fraiche
1 dl mjölk 
100g smör
1/2 dl ljus sirap
2 msk lingonsylt
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker eller rörsocker
1 tsk kanel
1 tsk kakao
1 tsk malda nejlikor
1 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt 

Sätt ugnen på 175°C.
Smörj och mjöla formen (jag brukar även ha i några kryddmått kanel när jag mjölar formen)

Blanda alla torra ingredienser i en bunke, var noga med att sikta mjölet. 
Smält smöret och rör ned det tillsammans med resten av ingredienserna, utom creme fraichen. När du har rört ihop allt till en smet rör du i creme fraiche, se till att alla ingredienser blandas väl. 
Häll i smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. 


Hoppas det ska smaka, berätta gärna vad du tycker om kakan om du provar att baka den!

2 kommentarer:

  1. Älskar mjuk pepparkaka, måste spara ditt recept :) Vilka fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att mjuk pepparkaka är en höst/vinterkaka och det är alltid den första kaka jag bakar på hösten när jag börjar drömma om julen... Så fina bilder:)

    SvaraRadera